Schilderijen geïnspireerd door het boek der boeken: de bijbel.
Klikken op foto's geeft groter beeld.
|
De appel en de bruidsjurk
150 x 150
Ei-tempera op linnen |
Na je huwelijk leef je nog lang en gelukkig, is de eeuwige
belofte. Maar heb je als bruid - eenmaal deelnemend aan het
dagelijkse leven - goed en wel van 'die appel' gegeten (en dus
kennis genomen van de werkelijkheid) dan realiseer je je, dat je
je leven in eigen hand moet nemen. Dat je er zelf
verantwoordelijk voor bent. Op de achtergrond is echter troost,
in de vorm twee engelen: liefde, vriendschap, beschermengelen,
etc.
|
|
Eva
60 x 80
Ei-tempera op hout
Eva staat voor een gesloten slagboom. Is ze buiten het paradijs
of is ze er juist in opgesloten? En is een paradijs waarin je
bent opgesloten nog wel zo paradijslijk? Staan de berken voor
paradijs, of juist voor de vrijheid erbuiten? |
|
Adam
60 x 80
Ei-tempera op hout
Adam is groot geworden, hij staat als veertiger zijn bril te
poetsen. Het paradijs van zijn kindertijd - in de vorm van
kleine speelgoedjes - kan hij nog zien en aanraken, maar het
gevoel erbij, dat het tot paradijs maakte, is verdwenen. |
|
|
|
Kaartspelende engelen,
Dag dat Hetty kwam
150 x 150
Ei-tempera op linnen |
Wij zijn hier op aarde heel erg bezig onze levens uit te
stippelen: gezin, carrière, netwerken, etc. Maar 'daarboven'
spelen de engelen kaart met ons lot. Op de kaarten zien we -
behalve Maria met kind - vraagtekens, sleutels, etc. Eén van de
engelen speelt bovendien ook nog vals: zij verbergt kaarten
onder haar mantel. Dus... Waar maken we ons eigenlijk druk over?
|
|
Adam en de appel
100 x 100
Ei-tempera op hout
|
"Toe geef mij die appel, zij slaapt." zegt Adam. Maar zegt hij
dat om Eva eindelijk te bevrijden van die schuld op haar
schouders, die zij al
millennia draagt? Of wil hij gewoon stiekem een hapje proeven,
omdat die appel sappig en glanzend lijkt en meer dan dat een
grote belofte lijkt in te houden?
|
|
Judaskus
70 x 70
Ei-tempera op hout |
De vraag is: wie verraadt hier nu wie? Wie was de aanleiding,
wie het gevolg? En wie lijdt er het meest?
|
En dan inspiratie bij de tekst van een Requiem.
|
Allerzielen
70 x 100
Ei-tempera op hout |
Het eerste deel van de requiem-tekst is verwerkt in dit
schilderij: 'Requiem aeternam dona eis, Domine.' (Geef hen
eeuwige rust, Heer.) Dit is enigszins in tegenstelling met de
voorstelling, die niet alleen toont dat je komt en gaat, maar
ook dat je wellicht weer terugkomt. De lineaire levensopvatting
in het Christelijke geloof, tegenover de veel vrijere meer
cyclische levensopvatting.
De volledige latijnse tekst van dit Requiem van Mozart staat op
dit
musicolog een Nederlandse vertaling staat
hier
|
Ook de Middeleeuwse literatuur brengt moderne kunst teweeg.
|
Twee koningskinderen
60 x 80
Ei-tempera op doek |
Het waren twee koninghs kindren,
Sy hadden malkander soo lief;
Sy konden by malkander niet komen,
Het water was veel te diep.
(meer
bij Literatuurgeschiedenis)
twee geliefden, samen geportretteerd, maar tegelijk zonder
contact met elkaar. Wat ook de tragedie in het gedicht is.
|
'De tuinen van Dorr' van Paul Biegel.
|
Mijnewel - Jouweniet
100 x 150
Ei-tempera op doek
|
Het - wat mij betreft - mooiste kinderboek uit mijn jeugd. Ik
had het schilderij af en toen realiseerde ik mij dat dit beeld
voor mij heel erg hoorde bij dat boek en dus heb ik er op dat
moment de namen van de hoofdpersonen in geschilderd: Mijnewel en
Jouweniet.
|
|
Voor meer werk kunt u terecht op de website van
Anja Jager.
Anja Jager exposeert op dit moment bij
Pulchri Studio in
Den Haag, deze expositie duurt nog tot en met 4 december. Verder wordt
zij vertegenwoordigd door
Smelik
& Stokking Galeries
Anja heeft ook nog een hele serie schilderijen gemaakt die zijn
geïnspireerd door sprookes. Deze slideshow
geeft u daarvan een goed beeld.
Anja heeft korte tijd literatuurwetenschappen gestudeerd en is
jarenlang werkzaam geweest als journaliste (tekst en taal).
Anja's micropanorama met boeken |